MENU

ARTIST

河合政之

Masayuki Kawai

1972年、大阪市生まれ、東京在住。東京大学 文学部 美学芸術学科卒業、同大学院 総合文化研究科 博士後期課程単位取得退学。

ヴィデオ・アーティストとして活動を続け、映像の本質を問いかける哲学的な作風を特徴とする。映画、現代美術、ライヴ・パフォーマンスなどジャンルを超えた幅広い活動を国際的に展開。2002年に森美術館主催ヤングヴィデオアーティストイニシアティヴ受賞(審査員:デヴィッド・エリオット)、同年オーバーハウゼン国際短編映画祭審査員奨励賞、2012年トーキョーワンダーサイト「トーキョー・エクスペリメンタル・フェスティバル」特別賞(審査委員長:一柳慧)などを受賞。

2000年代後半には、文化庁、ポーラ美術振興財団の派遣芸術家としてNYで活動するほか、イェルサレム視覚芸術センター(JCVA)、東京都/パリ市/Culturefranceの2国間アーティスト派遣プログラムなどのアーティスト・イン・レジデンスに選ばれる。国外の芸術祭や映画祭に多数参加し、六本木Think Zone(2002 森美術館主催)、NYクイーンズ美術館(2004)、Chi-Wen Gallery(台湾)、 MORI YU GALLERY(東京・京都)、金沢21世紀美術館(2023)などで個展。 理論家としても活動し、日本初のヴィデオ・アートに関する美学書『リフレクション:ヴィデオ・アートの実践的美学』(水声社、2018)などを出版。

Masayuki Kawai was born in 1972 in Osaka, and now works in Tokyo. He creates video works in a unique style that offers radical visions of philosophy and politics derived from his consideration and criticism of informational society and the essence of media. His exploratory techniques and activities are unconstrained by genres such as film, contemporary art, and media art. His works have been exhibited in over 30 countries, including Art Basel Hong Kong 2018, Taipei Dangdai 2020 and a solo exhibition at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa in 2023. He has received numerous awards in festivals and exhibitions including the Oberhausen Short Film Festival and the Young Video Artists Initiative at Mori Art Museum in Tokyo. The works are selected as part of the Robert Rosenkranz Collection and Queens Museum of Art in New York, Hwajeong Museum in Seoul, and National Museum of Art in Osaka. Kawai was invited artist in residence at the Jerusalem Center for Visual Arts, ISCP (NY), and at Le Cube and Cité internationale des arts in Paris, with support from the Jerusalem Foundation, Agency for Cultural Affairs for Japanese Government, POLA Art Foundation, Tokyo Wonder Site, City Government of Paris and Culturesfrance. He also published a theoretical monograph in Japan, Reflexion – The Practical Aesthetics of Video Art. He holds a B.A. in aesthetics and an M.A. in representation and culture from the University of Tokyo.

作品タイトル

三元素

Three Elements

ステートメント

イマジネーション imagination とは、映像 image を生み出すことだ。その力は人間だけでなく、火や水や風にも宿っている。それらはたがいに交わり合い、形を変え続けていく。イマジネーションの波は、流れてはまた円環を描いて戻ってくる。だがそのときにも、決して同じ形をとることはない。すべては繰り返すように見えながら、その場その時、一度限りのものである。

使われなくなった旧博物館の地下に眠る、ボイラーの群れ。その場所には今も、無骨な装置がかつて日々作り出していた、イマジネーションの気配が漂っている。明滅する電灯に浮かび上がる筐体、繋がり合ったパイプやケーブル。その中をノイジーな映像が駆け巡る。火と水と風がふたたび出会い、空間全体がイメージを生成する生命体となって蘇る。

このインスタレーション作品《三元素》内の映像は、ヴィデオ・フィードバックという手法によって作られている。アナログな回路の中を暴走する電子が、人智を超えた偶然的要素をはらんで、刻一刻変化する色や形、音を作り出す。

また会期中に別会場でおこなわれる《ヴィデオ・フィードバック・ライヴ・パフォーマンス》では、数十台の20-30年前の映像機材を用いて、同様の回路を構成する。リアルタイムで暴走するデータの流れにアーティストが呼応して、一瞬一瞬がユニークで決して再現のできない、イメージとサウンドの奔流が生み出されていく。

Imagination literally is creating visual images. This power resides not only in humans, but also in fire, water, and wind. They interplay with each other and continue to transform. Waves of imagination flow and return in a circle. But even then, it never takes the same form. Everything seems to repeat itself, but it is actually a one-off, at that moment.

A group of boilers lies in the basement of an abandoned museum. Odors of imagination that was busily created with these rugged devices back in the old days are still drifting. The frameworks with connected pipes and cables stand out in the flickering lights. Noisy video and sound run through them. Fire, water, and wind meet again, and the entire space comes back to life as an organism that generates images.

The videos in the installation work, ‘Three Elements,’ are created using a method called video feedback. Free-running electrons in an analog circuit create colors, shapes, and sounds that change moment by moment, with chance elements that go beyond human understanding.

In the ‘Video Feedback Live Performance’ that will be held at another venue during the festival, a similar circuit will be constructed using dozens of video equipment from 20 to 30 years ago. The artist responds to the out-of-control flow of data in real time, creating a torrent of images and sounds that are unique in each moment and can never be recreated.

展示作品

《三元素》2024年、映像データ、メディアプレーヤー、プロジェクター、ターンテーブル、音響システム、ケーブル、照明、コントローラー

《Three Elements》2024, video data, media players, video projectors, turntables, sound system, cables, lighting, controller