山内祥太
Shota Yamauchi展示会場
平成4(1992)年、岐阜県生まれ。神奈川県在住。平成28(2016)年、東京芸術大学映像研究科メディア映像専攻修了。
テクノロジーと人間の間に横たわる様々な感情を、インスタレーションやパフォーマンスを通して描き出す。近年は「皮膚」や「匂い」など触覚的なモチーフを頼りに、現代の人間模様を暴きたいと考えている。
主な展覧会に、『Terrada Art Award 2021』(寺田倉庫、東京/2021)、『第二のテクスチュア(感触)』(Gallery TOH、東京/2021)、『水の波紋 2021展 消えゆく風景からー 新たなランドスケープ』(ワタリウム美術館、東京/2021)、『六本木クロッシング2019:つないでみる』(森美術館、東京/2019)など。
Shota Yamauchi was born in Gifu Prefecture in 1992 and currently lives in Kanagawa Prefecture.
Through installations and performances, he depicts the various emotions that lie between technology and human beings. In recent years, he has been relying on tactile motifs such as “skin” and “smell” in order to uncover contemporary human patterns.
Major exhibitions include “Terrada Art Award 2021” (The Terada Warehouse, Tokyo/2021), “The Second Texture (Feel)” (Gallery TOH, Tokyo/2021), “Ripples of Water 2021: From Vanishing Landscapes – New Landscapes” (Watari-um Art Museum, Tokyo/2021), and “Roppongi Crossing 2019: Tsunade Miru” (Mori Art Museum, Tokyo/2019).
作品ステートメント
この二つの映像作品は電話での会話音声をもとに制作した電話シリーズである。
「市澤さんにバツの話を聞く」は、私が大学院生時代に住んでいたアパートの大家さんである市澤さんとのやりとりである。
映像はアパートの階段の1段目に貼られた謎のバツマークについて、私が市澤さんに質問をする。ただそれだけである。ただそれだけであるはずなのに見返せば見返すほど、このバツマークが何か大きな意味のあるようなものに思えてしかたがない。日常にふと現れた裂け目に片足を踏み外してしまった、そんな気分にさせられる。
「廃品回収のおじさんにテレビの話をする」は、私と廃品回収業社のおじさんとの自宅の玄関に置きっぱなしにされたブラウン管テレビをめぐるやりとりである。
会話の中で、業者のおじさんはこのブラウン管テレビが以前から置きっぱなしにされていたことを知っていたことがわかる。「誰かに見られている!?」と妙に意識づけられてしまった私は、この気持ちを作品制作を通して浄化せざるを得ない心持ちとなり、このような映像作品を作ってしまったのである。映像は、油粘土で再現した自宅をクレイアニメーションとして動きをつけたものである。
These two video works are a series of telephone conversations.
In “Asking Mr. Ichisawa about his divorce”, I talk to Mr. Ichisawa, the landlord of the apartment building where I lived when I was a graduate student. In the video, I ask Mr. Ichisawa about the mysterious “Batsu(X)” mark on the first flight of stairs in his apartment. That’s all there is to it. The more I look back
at it, the more I can’t help but feel that this “Batsu (X)” mark has some kind of significance, as if I’ve stepped off the edge of a crack that has suddenly appeared in my daily life.
The story “Talking to a waste collector about TV” is about an exchange between me and a waste collector about a CRT TV left at the entrance of my house. In the conversation, we find out that the man knew that the CRT TV had been left there for some time. It made me strangely aware that “someone is watching me! I was strangely made aware of this, and I felt compelled to purify this feeling through the creation of this work, which led me to create this video work. The video is a clay animation of my house reproduced in oil clay, with movement.