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ARTIST

ドローグ・デザイン

Droog Design

名建築にアートを対比・融合・共鳴させることによって、建築の価値を再認識し、新しい体験を生み出す。
このマツモト建築芸術祭のコンセプトの別表現として、アートと家具の中間的存在で、実際に一般市場で販売されている作品を名建築に展示する試みです。

今現在、有名なクリエイターによるデザイン性の高い家具やインテリア雑貨は、たくさんありますが、ドローグ・デザインは、まさにその走り出しを築いたユニットです。
機能性を失わずに常識をもてあそび、暮らしにユーモアをもたらします。

それを洗練されたデザインで構築したドローグ・デザインのプロダクトと旧三松屋蔵座敷の融合をお楽しみください。


By contrasting, fusing, and resonating art with famous architecture, the value of architecture is reaffirmed and new experiences are created.
As another expression of this Matsumoto Architectural Art Festival concept, this is an attempt to exhibit works of art that are between art and furniture and are actually sold on the general market in famous architectural structures.

There are many well-designed furniture and interior goods by famous creators today, but Droog Design is a unit that has built a running start.
It plays with common sense without losing functionality, and brings humor into our lives.

We hope you enjoy the fusion of Droog Design’s products and the former Mimatsuya storehouse, which is built with sophisticated design.

作品ステートメント

「ドローグ」とは1993年にオランダで発足し、現在も存続する、デザインの新動向を巡る人々のゆるやかな活動体およびブランド名のこと。中心となった人物は、デザイン編集者/デザイン史家のレニー・ラマカースと、プロダクト・デザイナーのハイス・バッカーで、「何色にも染まらない、ユーモアとウィット、そしてちょっぴりの皮肉をあなたの日常に」をコンセプトに活動を展開した。組織としての括りは希薄だが、アムステルダムにオフィスとショップを構え、世界中のデザイナーや販売パートナーとともに、ユニークな製品とプロジェクトを提案している。オリジナル・プロダクツとしては、日常生活を「変える」量産インテリア(ライティング、食器、生活用品、雑貨、アクセサリー)、スタジオ・ワーク(限定制作の家具など)のほか、出版物が挙げられる。一方、プロジェクトについては、展覧会、ワークショップ、レクチャー、シンポジウムの開催や、これまでにない視点のデザイン・ツール、ビジネス・ノウハウの提案などを積極的に行う。基本的なスタンスとしては、コンセプトとプロセス、作品性、作家性を重視し、従来のデザインの範疇を超える編集的なアプローチを採り、アート志向も強い。当初は(いわゆるスタジオ・ワークでは)、アウトプットの生産による利潤の追求を否定して来たが、そのことがひとつの「神話」や「ブランド」となり、その結果、製品展開を行うようになった。
(出典:現代美術用語辞典ver.2.0-アートスケープ)


“Droog” is the name of a loose-knit group of people and a brand name for a new trend in design that was founded in the Netherlands in 1993 and continues to exist today. The core members were design editor/design historian Renee Ramakers and product designer Heith Bakker, who developed the concept of “bringing humor, wit, and a bit of irony into your everyday life, without being tainted by any color”. Although the company is not organized as an organization, it has an office and store in Amsterdam, and proposes unique products and projects with designers and sales partners from all over the world. Original products include mass-produced interiors that “change” everyday life (lighting, tableware, household goods, sundries, accessories), studio work (limited edition furniture, etc.), as well as publications. In terms of projects, the company actively organizes exhibitions, workshops, lectures, and symposiums, and proposes design tools and business know-how from new perspectives. The basic stance of the firm is to emphasize concept, process, workmanship, and authorship, adopting an editorial approach that transcends conventional design categories and is strongly art oriented. Initially (in their so-called studio work), they came to deny the pursuit of profit through the production of output, which became a “myth” or “brand,” and as a result, they began to develop products. 
(Source: Dictionary of Contemporary Art Terms ver. 2.0 – ArtScape)